12. november 2017
Peulvruchten zijn de zaden uit peulen zoals erwten, sojabonen en linzen. Ze behoren tot de vlinderbloemenfamilie, één van de grootste plantenfamilies.
08. augustus 2017
Andijvie is een groente met een licht bittere smaak en bevat een ruime hoeveelheid vitaminen en mineralen
23. juli 2017
Als je mungbonen laat ontkiemen krijg je taugé. Als je taugé in de winkel koopt moet het er fris, knapperig en wit uitzien. Het is een tere groente die snel bruin en slap wordt.
13. juli 2017
Tomaten vallen onder de nachtschade familie. In deze familie vind je ook de aardappelen en aubergines. Onrijpe vruchten, zoals groene tomaten, bevatten kleine hoeveelheden solanine. Dit is een giftige stof. Hoe rijper de tomaat wordt hoe minder solanine. Een rijpe tomaat bevat geen solanine meer.
12. juli 2017
Voedingsvezels zijn de onverteerbare delen van planten. Ze zijn onmisbaar voor een goede spijsvertering.
17. juni 2017
Citroenmelisse: een zacht kruid met een kalmerende werking en een heerlijk frisse geur.
07. juni 2017
Het zelf inmaken en fermenteren van verse producten is weer helemaal terug van weggeweest. Fermenteren is het proces waarbij voedingsmiddelen onder invloed van enzymen en van nature aanwezige gisten en bacteriën veranderen van structuur, en daardoor beter verteerbaar worden en veel langer houdbaar zijn.
29. mei 2017
Mosterd wordt al in de bijbel genoemd en wordt nog steeds veel gebruikt als smaakmaker. De Latijnse naam voor mosterd is: mustum ardens. Most (mustum), het al dan niet gistende sap van druiven, is onderdeel van het recept van mosterd. Mosterd brengt scherpte (ardens).
01. mei 2017
Meer groenten eten is helemaal niet zo moeilijk. Maak eens een lekkere groentespread voor op brood of om met een stukje wortel of bleekselderij in te dippen.
21. april 2017
Kruiden en specerijen zijn niet alleen fantastische smaakmakers, ze kunnen ook hulp bieden als je last hebt van buikklachten. Varieer veel met kruiden en specerijen. Door gebruik te maken van kruiden en specerijen heb je vaak veel minder zout nodig om je gerecht op smaak te brengen. Verder zijn kruiden en specerijen rijk aan beschermende stoffen (antioxidanten).

Meer weergeven